Saul Leiter: 3 Δεκεμβρίου 1923 – 26 Νοεμβρίου 2013

Μήνυμα σφάλματος

  • Notice: Undefined index: taxonomy_term στην similarterms_taxonomy_node_get_terms() (γραμμή 518 του /home/vasileio/www/ganymede/sites/presspop.gr/modules/similarterms/similarterms.module).
  • Notice: Undefined offset: 0 στην similarterms_list() (γραμμή 221 του /home/vasileio/www/ganymede/sites/presspop.gr/modules/similarterms/similarterms.module).
  • Notice: Undefined offset: 1 στην similarterms_list() (γραμμή 222 του /home/vasileio/www/ganymede/sites/presspop.gr/modules/similarterms/similarterms.module).

Πριν από λίγες ημέρες, στις 26 Νοεμβρίου του 2013, ο Saul Leiter έφυγε από την ζωή πλήρης ημερών στην ηλικία των 89. Ο γνωστός φωτογράφος που ασχολήθηκε και με την ζωγραφική, εργάστηκε κυρίως σαν φωτογράφος μόδας, χάρη στην έντονη αίσθηση της κομψότητας και την καλή του ματιά πάνω στο αντικείμενο. Αυτός ήταν ένας τρόπος να βγάζει τα προς το ζην, καθώς τα πιο “καλλιτεχνικά” του έργα δεν έγιναν διάσημα παρά μόνον μετά την κυκλοφορία του λευκώματος “Saul Leiter: Early Color”, δίνοντάς του τα τελευταία χρόνια την αναγνώριση που τόσο άξιζε, ως ένας από τους πρωτοπόρους της έγχρωμης φωτογραφίας. Η αιτία που έμειναν στην αφάνεια ήταν η ηγεμονία της αισθητικής της ασπρόμαυρης εικόνας μέχρι την δεκαετία του 70. Έτσι οι έγχρωμες φωτογραφίες, με τις οποίες δούλευε ήδη από την δεκαετία του 50 - πολύ πριν γίνουν μόδα - δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν την σοβαρότητα και καλλιτεχνική αύρα των αποτελεσμάτων του ασπρόμαυρου φίλμ.

Τα έργα του Leiter που ήρθαν να αμφισβητήσουν αυτή την λογική, ήταν ένα πάντρεμα διαφορετικών ειδών από φωτογραφίας μόδας, δρόμου και αρχιτεκτονικής μέχρι πορτραίτα και νεκρή φύση. Άριστος χρήστης του βάθους πεδίου φωτογράφιζε μέσα από παράθυρα, καθρέφτες και γυαλί χρησιμοποιώντας  οποιαδήποτε θαμπάδα  του πρόσφερε η ομίχλη , η βροχή ακόμα και το χιόνι με πολλά από τα αποτελέσματα να ξεχωρίζουν λόγω των σκοτεινών σκιών που έκρυβαν ένα μεγάλο μέρος τους. Άνθρωπος της Νέας Υόρκης για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, ο Saul Leiter τροφοδοτούνταν από οτιδήποτε υπήρχε κάτω από το διαμέρισμά του. Οι σιλουέτες των περαστικών, τα λεωφορεία , τα αυτοκίνητα και οι βιτρίνες καταστημάτων αποτελούν κάποια από τα βασικά του μοτίβα και τα οποία σε αντίθεση με την Νέα Υόρκη - που κινούνταν σε γρήγορους και πολλές φορές απάνθρωπους ρυθμούς - έβγαζαν στατικότητα και γαλήνη. Άνθρωπος με αγάπη στην ομορφιά, δημιούργησε έργα με πολύ στυλ και χάρη που παρόλη την ρεαλιστικότητά τους, χρειάζονται ταυτόχρονα συγκεντρωμένη σκέψη και πολλές “αναγνώσεις” για να καταλάβεις τι διαδραματίζεται.

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
StumbleUpon icon