Αντίστροφη μέτρηση για τα 87α Όσκαρ: Μια ανασκόπηση στις καλύτερες ταινίες

Η απονομή των Όσκαρ είναι πολύ κοντά. Η σημαντικότερη, και πιο δημοφιλής, κατηγορία είναι το Όσκαρ για την καλύτερη ταινία. Ας δούμε περιληπτικά τις υποψηφιότητες:

1.   ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΣΚΟΠΕΥΤΗΣ (American Sniper)

Το φιλμ: Το ψυχολογικό πορτραίτο ενός ελεύθερου σκοπευτή, που από μικρός διδάχτηκε την αυτοάμυνα, αλλά και τη βία της και τα υπηρετεί και τα δύο στους Πεζοναύτες ως πατριωτικό καθήκον

Υποψηφιότητες 6: Καλύτερη ταινία, α’ ανδρικός (Μπράντλι Κούπερ), σενάριο από διασκευή, ήχος, μοντάζ, ηχητικό μοντάζ

2.   BIRDMAN

To φιλμ: Η ιστορία ενός άλλοτε αστέρα των χολυγουντιανών blockbusters, που αποφασίζει να τα παρατήσει και να δώσει μάχη καλλιτεχνικής καθιέρωσης στο Μπροντγουέι ως καλλιτέχνης του θεάτρου, ενώ γύρω του υπάρχει ένα ολόκληρο περιβάλλον μη αποδοχής…

Υποψηφιότητες 9: Καλύτερη ταινία, α’ ανδρικός (Μάικλ Κίτον), β’ ανδρικός (Εντουαρντ Νόρτον), β’ γυναικείος (Έμμα Στόουν), σκηνοθεσία (Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου), σενάριο πρωτότυπο, φωτογραφία, ήχος, ηχητικό μοντάζ

3.   ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (Boyhood)

Το φιλμ: Μια τρυφερή οικογενειακή ιστορία στην οποία ο σκηνοθέτης παρακολούθησε ζωντανά επί 12 χρόνια το μεγάλωμα των ανθρώπων της, κυρίως του 6χρονου αγοριού που το είδαμε ως τα 18 του.

Υποψηφιότητες 6: Καλύτερη ταινία, β’ ανδρικός (Ηθαν Χωκ), β’ γυναικείος (Πατρίτσια Αρκέτ), σκηνοθεσία (Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ), πρωτότυπο σενάριο, μοντάζ.

4.   THE GRAND BUDAPEST HOTEL

Το φιλμ: Σουρεαλιστική σάτιρα εποχής με πολύ γκλάμουρ ύφος, όπου η ιστορία εδράζεται σε ένα ξενοδοχείο των κεντρο-ευρωπαικών Αλπεων ενός υποτιθέμενου μεσοπολέμου

Υποψηφιότητες 9: Καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία (Γουές Αντερσον), πρωτότυπο σενάριο, φωτογραφία, σκηνογραφική διεύθυνση, μοντάζ, μουσική, κοστούμια, μακιγιάζ

5.   ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΜΙΜΗΣΗΣ (The imitation game)

To φιλμ: Δραματοποίηση ιστορίας αληθινού προσώπου και ιστορικού γεγονότος σε ύφος κατασκοπικού κινηματογράφου με έμφαση στους ανθρώπινους χαρακτήρες και στις συγκρούσεις με τις κοινωνικές προκαταλήψεις.

Υποψηφιότητες 8: Καλύτερη ταινία, α’ ανδρικός (Μπένεντικτ Κάμπερμπατς), β’ γυναικείος (Κίρα Νάιτλι), σκηνοθεσία (Μόρτεν Τάυλντουμ), διασκευασμένο σενάριο, σκηνογραφική διεύθυνση, μοντάζ , μουσική

6.   SELMA

Το φιλμ: Δραματοποίηση ιστορικού περιστατικού, της μεγάλης πορείας διαμαρτυρίας του 1965 με επικεφαλής τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ για τα ίσα δικαιώματα των μαύρων της Αμερικής,

Υποψηφιότητες 2: Καλύτερη ταινία, τραγούδι

7.   Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ (The theory of everything)

Το φιλμ: Δραματική βιογραφία προσώπου υψηλών προδιαγραφών. Στο επίκεντρο ο επιστήμονας Στίβεν Χόκινγκ, οι θεωρίες του κι η αντιμετώπιση της αναπηρίας του αλλά κι η παρουσία της γυναίκας του σε αυτή την Οδύσσεια που έγινε και δική της.

Υποψηφιότητες 5:  Καλύτερη ταινία, α’ ανδρικός (Εντι Ρεντμέιν), α’ γυναικείος (Φελίσιτυ Τζόουνς), διασκευασμένο σενάριο, μουσική

8.   ΧΩΡΙΣ ΜΕΤΡΟ (Whiplash)

To φιλμ: Μια μικρή παραγωγή, από ένα νέο σεναριογράφο-σκηνοθέτη, τον Νταμιέν Σαζέλ, ο οποίος περιγράφει τη σχέση ενός λυσσασμένου με την τζαζ μουσική νεαρού σπουδαστή με το λυσσασμένο για την τζαζ μουσική δάσκαλο του.

Υποψηφιότητες 5: Καλύτερη ταινία, β’ ανδρικός (Τζ. Κ. Σίμμονς), διασκευασμένο σενάριο, ήχος, μοντάζ

Μέχρι πρόσφατα το ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ φάνταζε σαν το μεγάλο φαβορί. Κάτι η δημόσια δήλωση προτίμησής του από τον Ομπάμα (το ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ εκφράζει απόλυτα το πνεύμα των «Δημοκρατικών» του Χόλυγουντ), κάτι η Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ταινίας, κάτι η τρομερή υποστήριξη των κριτικών, έδειχναν πως θα είναι ο νικητής της κατηγορίας.

Αλλά στην συνέχεια έχασε τα μεγάλα βραβεία της PGA (Ένωση Παραγωγών Αμερικής), DGA (Ένωση Σκηνοθετών Αμερικής) και SAG (Ένωση κινηματογραφικών Ηθοποιών Αμερικής) από τον BIRDMAN. Μόνο μια ταινία, το ΑΠΟΛΛΟ 13, έχει κερδίσει τα βραβεία των PGA, SAG και DGA, χωρίς να κερδίσει και το Όσκαρ καλύτερης ταινίας.

Τέλος, το τρικ του ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ, ότι δηλαδή βλέπουμε τους ίδιους ηθοποιούς να παίζουν τους ρόλους στην πάροδο των 12 χρόνων (που αποτέλεσε και το μεγάλο ατού της ταινίας), ισοσκελίζεται από το αντίστοιχο τρικ του BIRDMAN, όπου όλη η ταινία παρουσιάζεται σαν ένα συνεχόμενο μονοπλάνο.

Πρέπει πάντως να σημειωθεί και η εξαιρετική επίδοση του ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΣΚΟΠΕΥΤΗ στο αμερικάνικο box office. Αν και η ταινία του Ήστγουντ είναι εντελώς σε άλλο κλίμα από τις άλλες 7 υποψηφιότητες, που όλες τους έχουν την αίσθηση του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου.

Φαίνεται, λοιπόν, πως πλέον το φαβορί είναι ο BIRDMAN. Αν τα καταφέρει, θα είναι δίκαια ο νικητής, καθώς σε αντίθεση με το ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ, βασίζεται σε ένα εξαιρετικό σενάριο, το οποίο και διασκεδάζει και δίνει μια inside ματιά στα παρασκήνια του Χόλυγουντ.

Υ.Γ.: Δύο από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς δεν είναι καν υποψήφιες: ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΠΟΥ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ (GONE GIRL) και το NIGHTCRAWLER.

Για την πρώτη ας όψεται το φεμινιστικό ρεύμα του Χόλυγουντ, που κατηγόρησε την ταινία ως μισογύνικη, αν και η συγγραφές είναι γυναίκα. Αυτό μπορεί να εκληφθεί και ως δικαίωση του μηνύματος της ταινίας πάντως.

Όσον αφορά το NIGHTCRAWLER, ένα από τα καλύτερα πορτραίτα ψυχάκια στην ιστορία του κινηματογράφου, η εξήγηση μάλλον θα πρέπει να συσχετισθεί με την ήττα του ΤΑΞΙΤΖΗ (Taxi driver) από το ΡΟΚΥ (Rocky) το 1977. Τα πορτραίτα ψυχοπαθών δεν είναι στις προτιμήσεις της Ακαδημίας.

Κώστας Νταλιάνης

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
StumbleUpon icon